Napisane przez: dzwigiuslugidzwigowe | 05/12/2011

Historia dźwigów – dźwigi ery nowożytnej postęp techniczny pierwsze podnośniki elektryczne

W czasach nowożytnych, technikę dźwigową stosuje się już dość powszechnie, nie brak indywidualnych pomysłowych konstrukcji domorosłych inżynierów, jak i rozwiązań na skalę przemysłową.

W 1672 r. w Niemczech, w mieście Jena, jeden z mieszkańców  wybudował sobie w swoim domu dźwig napędzany ręcznie z pomocą liny przy użyciu wielokrążka. Dźwig ten uznany został przez współczesnych ludzi, za jeden z „siódmych cudów Jeny”, przeniesiony później do tzw. Japońskiego Pałacu w Dreźnie, znajduje się tam obecnie.

W 1687 r. matematyk Erhard Weigel zbudował sobie dźwig w postaci, krzesła jadącego na szynach, umieszczonego we wnęce. Urządzenie dźwigowe to o napędzie ręcznym miało nawet przeciwwagę.

W 1830 r. Anglicy Strutt i Frost po raz pierwszy do napędu mechanicznego dźwigu osobowego, zastosowali maszynę parową.

W drugiej dekadzie XVIII wieku za wielką nowinkę techniczną, uznano założoną w Pałacyku Japońskim w Dreźnie windę, przeznaczonej dla transportu i wygody w przemieszczaniu się, króla polskiego i saskiego Augusta Mocnego. Także wiedeński pałac Schoenbrunn, Za panowania cesarzowej Marii Teresy, wyposażony był w dźwig, do której obsługi wyznaczony był nawet specjalny windziarz. Nawet Napoleon I korzystał z podobnych urządzeń – dźwigów osobowych i wind.

W drugiej połowie XIX wieku dźwigi i podnośniki stosowano już w szerszym zakresie, bardziej dla wszystkich, a nie tylko zamożnych użytkowników z arystokracji. Rewolucja przemysłowa dokonywała się jednak przy minimalnym udziale nauk technicznych, bo te ówcześnie znajdowały się na bardzo niskim poziomie, a większość wynalazków była dziełem samouków lub rzemieślników, odpowiednio uzdolnionych, i w powstaniu ich doświadczenie i intuicja odgrywały główną rolę.
W 1853 na wystawie światowej w Paryżu konstruktor Elisha Graves Otis zademonstrował aparat chwytny blokujący.

W 1857 r. na terenie Nowego Jorku w pięciopiętrowym budynku biurowym tenże Otis instaluje dźwig osobowy, w 1867r W 1867 jego synowie Otisa Charles i Norton założyli w Yonkers w stanie Nowy Jork firmę Otis Brothers and Company, która wytwarzała przemysłowo windy, dźwigi, podnośniki, dzięki niej w 1873 w Ameryce działało już 2000 wind Otisa w różnych budynkach. Obecnie firma ta wchodzi w skład United Technologies Corporation i po dziś dzień jest największym producentem wind na świecie.

Elisha Graves Otis winda dźwig osobowy

Elisha Graves Otis i jego winda

W 1876 r. Anglik Turner zbudował pierwszy dźwig okrężny, czyli inaczej mówiąc paternoster, dla głównego urzędu pocztowego w Londynie.

W 1879 r. Zaprezentowano na wystawie przemysłowej w Berlinie sposoby zastosowania napędu elektrycznego w komunikacji i przemyśle.

W 1880 r. Zakłady Siemensa w Niemczech zbudowały pierwszy dźwig o napędzie elektrycznym

W 1898 r. Niemiec Carl Flohr zastosował po raz pierwszy do napędu dźwigów, silnik prądu zmiennego, co spowodowało rewolucyjne zmiany w konstrukcji budowanych dźwigów.

W ten sposób zapoczątkowano er dźwigów o napędzie elektrycznym, stanowiącym podstawowy rodzaj napędu dźwigów współczesnych. Intensywny rozwój budownictwa mieszkaniowego, wielopiętrowego zapoczątkowany w latach trzydziestych: XX w. Stał się bodźcem przyspieszającym rozwój konstrukcji dźwigów osobowych.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d blogerów lubi to: